Ved å bruke denne nettsiden godtar du personvernerklæringen.
Aksepter

Bare Nintendo

  • Hjem
  • Nyheter
    • Lanseringsliste
  • Features
  • Omtaler
    • Retningslinjer
  • Om oss
    • Personvernerklæring
    • Skrive for oss?
Leser: TEST: Kirby Air Riders
Font ResizerAa

Bare Nintendo

Et norsk nettsted med det siste innen Nintendo

Søk
  • Home
  • Nyheter
  • Features
  • Lanseringsliste
  • Omtaler
    • Retningslinjer
  • Om oss
    • Personvernerklæring
Alt innhold er beskyttet av opphavsrett.
Kirby Air Riders
Omtaler

TEST: Kirby Air Riders

Andreas Haldorsen
Sist oppdatert: 01/12/2025 20:04
Andreas Haldorsen
AvAndreas Haldorsen
Redaktør for Bare Nintendo. Jobbet som spilljournalist i nesten 20 år. Kjempefan av Mario Kart og Animal Crossing. Mainer Peach i Smash.
Følg
6 minutter lesetid
9 Strålende
Kirby Air Riders

Da er vi endelig her igjen. Oppfølgeren til racing-spillet fra 2003 (2004 i Europa) er omsider lansert. Kirby Air Ride til GameCube fikk en noe lunken mottakelse tidlig på 2000-tallet, men har siden opparbeidet seg en trofast fanbase som lenge har ropt etter en oppfølger – meg selv inkludert. Derfor var overraskelsen stor da Masahiro Sakurai, skaperen av både Super Smash Bros. og Kirby Air Ride, endelig løftet sløret tidligere i år. Spørsmålet er nå: Overgår oppfølgeren originalen?

Innhold
  • Fire modi – fire ulike opplevelser
  • Maskinene – spillets største styrke
  • Flerspiller – lokalt og online
  • Presentasjon – ren Kirby-magi

Det er ingen tvil om at Kirby Air Riders møter tøff konkurranse fra Mario Kart World. Begge spill fokuserer på racing med tung vekt på sabotasje, men Kirby klarer likevel å skille seg ut som noe ganske annet.

Fire modi – fire ulike opplevelser

Kirby Air Riders byr på hele fire modi: Air Ride, Top Ride, City Trial og Road Trip.

Air Ride er den klassiske racingmodusen. Velg maskin, fører og bane – og du er i gang. Målet er enkelt: kom først i mål. Maskiner og førere har ulike spesifikasjoner som påvirker toppfart, svingradius, vekt og mer. Hver fører har dessuten sin egen ability eller ultimate, som kan lades opp og brukes strategisk.

Air Ride – et helt «vanlig» Kirby-løp

Det mest unike grepet er likevel kontrollene: Du bruker kun én knapp i tillegg til styrespaken. Knappen bremser og lader opp boost, som skyter deg framover når du slipper. Enkelt å forstå – vanskelig å mestre.

Banene er varierte og fulle av fiender og hindringer. Fiender kan suges opp for å få egenskapene deres eller en fartsboost, og boost får du også av å ligge i slipstream bak en motstander. Egenskaper kan brukes offensivt for å sabotere andre – samtidig som du selv får ekstra fart. I tillegg kan du utføre såkalte spin-angrep ved å vippe styrespaken raskt frem og tilbake.

Maskinene – spillets største styrke

Maskinene er ikke bare forskjellige på papiret; de kjennes annerledes ut. En maskin holder for eksempel en fast hastighet, men stopper helt opp hver gang du svinger. En annen vil aldri stoppe, men sklir videre uansett hvor hardt du bremser. Noen trives best i luften, andre har ekstremt kraftige boosts. Variasjonen er stor, og gir spillet betydelig dybde allerede fra start.

Top Ride – racing i fugleperspektiv!

Maskinene kan også tilpasses visuelt med klistremerker, pynt og glitter – en ren kosmetisk, men sjarmerende funksjon som gjør maskinen «din».

Top Ride er en enklere modus sett fra fugleperspektiv. Banene er korte, kaotiske og intense, men for min del er dette en av de svakere delene av spillet. Kanskje aller mest fordi det føles som en Mario Party-minispill?

City Trials er tilbake og fungerer som et eget lite minispill. Spillerne spres på et stort brett, hvor de må samle oppgraderinger og finne best mulig maskin før tiden går ut. Deretter møtes man i et løp eller i en utfordring (Stadium challenge). Det er ikke nødvendigvis den som samler mest som vinner – og det er nettopp derfor denne modusen stadig overrasker.

Utfordringene spenner fra luftige svev der du skal treffe blink, til halsbrekkende løp gjennom baner pakket med laserstråler – eller intense runder der målet simpelthen er å holde ledelsen idet klokken tikker ned.

En helt ny modus kalt Road Trip fungerer ellers som spillets nærmeste svar på en Story Mode. Denne er delt inn i flere verdener («stages«), som igjen består av både løp og unike utfordringer. Underveis kan du oppgradere maskinen din slik du ønsker – toppfart, boost, manøvrering osv. Hver stage avsluttes med en bosskamp som i praksis fungerer som et mer krevende løp.

Gjenspillingsverdien er stor, både fordi dette er gøy, men også fordi dette er en fin måte å låse opp nye karakterer, maskiner og baner på. Jo mer du spiller, desto mer vil du låse opp – uansett hvilken modus du spiller. Ikke helt ulikt hva tilfellet er for Super Smash Bros. altså.

Flerspiller – lokalt og online

Kirby Air Riders støtter opptil fire spillere ved delt skjerm, inntil åtte spillere over lokal Wi-Fi, mens online-modusen tillater inntil 16 spillere i City Trials-modusen.

Air Ride og Top Ride har en øvre grense på seks spillere uansett. Nettopplevelsen er generelt god, med lite lag, men matchmaking kan etter min mening ta litt for lang tid.

Du kan spille inntil fire spillere på samme skjerm.

Presentasjon – ren Kirby-magi

Alt dette er pakket inn i en fargerik, lettbeint og gjennomført presentasjon. Menyene er enkle og intuitive, som vi kjenner fra Super Smash Bros., men med rikelige tilpasningsmuligheter både for regler, førere og maskiner. Banene er varierte, kreative og fulle av personlighet – akkurat slik man forventer av et Kirby-produkt. Musikken er utsøkt, og personlig jublet jeg da Frozen Hillside gjorde et comeback.

Kirby Air Riders er lett å lære, lett å like og tilfredsstillende å mestre. Der Mario Kart World bygger mer på flaks, føles dette som et mer ferdighetsbasert racing-spill.

Dette er et spill laget for dem som elsker tempo, taktikk og sabotasje – og som vil ha et racing-spill som byr på noe virkelig nytt.

Kirby Air Riders
Strålende 9
Score 9
Bra Enkel og solid kontroller Knallbra musikk Stor variasjon Rikelig med tilpasningsmuligheter
Dårlig Top Ride-modusen er litt svak Matchmaking kunne vært raskere
Oppsummering
En fargerik, energisk og overraskende dyp oppfølger som viser hvorfor serien fortjente en retur. Anbefales uten forbehold.
Panzer Dragoon – et retrospektiv
Er AAA-spill en døende art?
TEST: Pokémon Legends: Z-A
TEST: Hyrule Warriors: Age of Imprisonment
GTA VI testes til Switch 2
TAGGED:Kirby Air Ridersomtaletopp
Del denne artikkelen
Facebook E-post Skriv ut
Hva mener du?
Love0
Sad0
Happy2
Sleepy0
Angry0

Andre artikler

Kirby Air Riders
Nyheter

Kirby Air Riders kan være like om hjørnet

01/08/2025
Nyheter

GameChat støtter tekst-til-tale

19/05/2025
cyberpunk
Nyheter

Cyberpunk oppdateres til versjon 2.3

17/07/2025
cyberpunk
Nyheter

Cyberpunk 2077 kjører markant bedre på Switch 2

10/07/2025
Kirby Air Riders
Omtaler

TEST: Kirby Air Riders

28/11/2025
metal gear solid
Nyheter

Flere Metal Gear Solid- og Silent Hill-nyheter på vei

10/06/2025

Se mer

The Super Mario Galaxy Film
Nyheter

Dette fikk vi vite om The Super Mario Galaxy Film

Andreas Haldorsen
Andreas Haldorsen
12/11/2025
Animal Crossing New Horizons
Nyheter

Animal Crossing oppgraderes i 2026

Andreas Haldorsen
Andreas Haldorsen
02/11/2025
Kirby Air Riders
Nyheter

Dette fikk vi vite om Kirby Air Riders

Andreas Haldorsen
Andreas Haldorsen
24/10/2025

Bare Nintendo

Alt innhold er beskyttet av opphavsrett.
Velkommen tilbake!

Logg inn

Brukernavn eller e-post
Passord

Glemt passordet?