Ved å bruke denne nettsiden godtar du personvernerklæringen.
Aksepter

Bare Nintendo

  • Hjem
  • Nyheter
    • Lanseringsliste
  • Features
  • Omtaler
    • Retningslinjer
  • Om oss
    • Personvernerklæring
    • Skrive for oss?
Leser: Slik ville Donkey Kong Bananza sett ut til Switch
Font ResizerAa

Bare Nintendo

Et norsk nettsted med det siste innen Nintendo

Søk
  • Home
  • Nyheter
  • Features
  • Lanseringsliste
  • Omtaler
    • Retningslinjer
  • Om oss
    • Personvernerklæring
Alt innhold er beskyttet av opphavsrett.
Donkey kong bananza
Nyheter

Slik ville Donkey Kong Bananza sett ut til Switch

Andreas Haldorsen
Sist oppdatert: 15/07/2025 17:56
Andreas Haldorsen
AvAndreas Haldorsen
Redaktør for Bare Nintendo. Jobbet som spilljournalist i nesten 20 år. Kjempefan av Mario Kart og Animal Crossing. Mainer Peach i Smash.
Følg
4 minutter lesetid

Det er allerede kjent at Donkey Kong Bananza egentlig skulle utvikles til Nintendo Switch. Utviklerne fant imidlertid underveis ut at de heller skulle utvikle spillet til Nintendos nye konsoll – nemlig Switch 2.

I en helt ny Ask the developer har Nintendo gitt mer informasjon om prosessen, og de har også delt to skjermbilder slik at man kan sammenlikne utgavene. Her er det som ble sagt:

Motokura: Vi begynte opprinnelig å utvikle Donkey Kong Bananza på Nintendo Switch, men vi støtte på noen utfordringer. Jeg tror det var rundt 2021 at vi begynte å tenke på å flytte utviklingen til Switch 2.

Watanabe: Først undersøkte vi hvordan vi kunne oppgradere det vi allerede hadde bygget for Switch, for å dra nytte av Switch 2. En av de mest åpenbare forbedringene var at vi kunne plassere langt flere objekter i omgivelsene enn før.

Det å kunne plassere flere objekter i terrenget gjorde ikke bare spillet visuelt rikere. Enda viktigere var det at det økte antallet ting spillerne kunne ødelegge, noe som forsterket den herlige følelsen av å kunne knuse alt mulig. Det gikk hånd i hånd med spillets kjernekonsept om ødeleggelse. Det overbeviste oss om at dette spillet ville bli enda morsommere hvis vi utviklet det for Switch 2.

Tanaka: Fra et programmeringsperspektiv er voxel-teknologi veldig godt egnet til å lage gameplay som handler om ødeleggelse. Men den bruker også mye systemminne, og vi sto overfor utfordringen at Switch ikke hadde nok minne til å støtte alt vi ønsket å gjøre.

Jeg kan forklare med litt enkel matematikk. Hvis du blir bedt om å doble størrelsen på et 1 × 1-pikselbilde i både bredde og høyde, ender du opp med et 2 × 2-bilde, som betyr fire ganger så mange piksler. Men når du gjør det samme med voxeler, må du ta høyde for bredde, høyde og dybde. Å doble alle tre dimensjonene gir 2 × 2 × 2, altså åtte ganger så mye data.

Det høres kanskje enkelt ut å bare «doble noe», men i praksis betyr det at minnebruk, voxeltetthet og alle mulige prosesser ender opp med å sluke åtte ganger så mange ressurser. Det var tydelig at minnet som var tilgjengelig på Switch ville slite med den belastningen, og vi følte at det kanskje ville være umulig å få til det enorme terrengvolumet vi hadde i dette spillet på den plattformen.

Med overgangen til Switch 2 fikk vi ikke bare mer minne, men også større prosesseringskapasitet. Det ga oss friheten til å inkludere gameplay-idéer vi tidligere hadde forkastet fordi de var for krevende. Da vi prøvde oss på det, oppdaget vi at ikke bare kunne maskinvaren håndtere de tunge prosessene, men det kjørte også i 60 bilder per sekund. Ting vi hadde gitt opp på, som eksplosjoner som slenger store objekter eller får dem til å rase sammen, ble nå mulig. Designerne kunne også plassere så mange objekter de ville. Det var mange øyeblikk der vi tenkte: «Nå kan vi virkelig gjøre dette.»

I skrivende stund er det bare to dager til spillet blir lansert her til lands, og vi gleder oss til å teste det!

Deltarune-nyheter fra Toby Fox
Ryktebørsen: Starfield på vei til Switch 2?
Foxy Dumplings lister seg til Switch i 2026
Ariana and the Elder Codex kommer til våren
Spillfavoritt kommer til Switch rett etter nyttår
TAGGED:topp
Del denne artikkelen
Facebook E-post Skriv ut
Hva mener du?
Love0
Sad0
Happy0
Sleepy0
Angry0

Andre artikler

Mario Kart World
Nyheter

Ingen 200cc til Mario Kart World

04/06/2025
elder scrolls skyrim switch
Nyheter

Elder Scrolls: Skyrim vender nok engang tilbake!

10/12/2025
Nintendo switch 2
Nyheter

Nintendo Switch 2 får PIN-beskyttelse

12/05/2025
Nyheter

Borderlands 4 uten begrensninger til Switch 2

14/05/2025
Animal Crossing New Horizons
Nyheter

Animal Crossing oppgraderes i 2026

02/11/2025
Toppbilde
Nyheter

Flere nyheter til Super Mario Party Jamboree

29/05/2025

Se mer

Mega Man
Nyheter

Enda flere godbiter til Mega Man-fans

Andreas Haldorsen
Andreas Haldorsen
18/12/2025
Trails in the Sky
Nyheter

Trails in the Sky får nok en nyutgivelse

Andreas Haldorsen
Andreas Haldorsen
18/12/2025
Nintendo Switch 2 game key card
Nyheter

Ryktebørsen: spillkassetter med mindre kapasitet

Kristian S. Kammersten
Kristian S. Kammersten
17/12/2025

Bare Nintendo

Alt innhold er beskyttet av opphavsrett.
Velkommen tilbake!

Logg inn

Brukernavn eller e-post
Passord

Glemt passordet?